japanese fashion

Jag är väldigt intresserad av det japanska modet. (Gillar även kinesiska kulturen). Jag har läst lite runt på nätet om det japanska modet och har samlat min fakta och skrivit ihop en egen text.
Hoppas jag åker til japan någon gång i framtiden

Ganguro: Den här stilen innebär i stort sätt att man ska ha blekt hår och solbrun hud samt svart eller vit eyeliner med falska ögonfransar. De har oftast färgglada kläder och smyckar sina mobiltelefoner med en massa stickers (klistermärken). Man kan gå ett steg längre med denna Ganguro-stil genom att använda mycket vit eyeliner och vitt läppstift samt ha lite silverfärgat eller kanske ljust rosa hår, då har man valt Yamanba-stilen. Yamanba betyder ungefär "mountain hag" eller "mountain witch".



Gothic Lolita (GothLoli): Den här stilen ser man mest hos den yngre skaran som tonåringar och yngre kvinnor. Här leker de lite med den Viktorianska stilen och försöker att mer se ut som porslinsdockor. Man ska alltså se väldigt söt ut.
. Det finns den mer "Classic Lolita"-stilen som handlar om att man bara ska se naturligt söt och gullig ut med pastellfärger och sen finns det den mer "Goth Lolita" som handlar om att se mer mörk och rockig ut. Man kombinerar alltså då mycket svart och vitt.



Kogal: Dessa unga tjejer ser mer "normala" ut. De är fortfarande lite solbruna och har ljusare hår och använder sig nästan av samma smink som en Ganguro, men kanske inte i samma mängd. Deras hårfärger är mer lite rödblondbrunt kan man säga. De påminner som sagt om Ganguros men de får inte förväxlas. Kogals har oftast minikjolar och mycket märkeskläder. Liter större plånböcker. De vill ha lite högre status än andra, skulle jag vilja beskriva det.

Det finns säkert flera olika kategorier i det japanska modet som jag inte har läst om men visst är det speciellt? Jag gillar Ganguro-stilen och Kogal-stilen.



Kom ihåg mig?